woensdag 9 juli 2014

Huiswerk leren plannen met een planbord


Even iets wat met huiswerk maken/leren te maken heeft en wat wellicht ook iets is dat voor jouw kind geschikt is.

Bij onze zoon (14 jaar) zijn wij er dit jaar er achter gekomen dat hij op school moeite heeft om overzicht te houden bij langdurige projecten en bij het plannen van de proefwerken. Een moeilijk onderdeel daarin is ook prioriteiten stellen; welk vak is nu belangrijker op korte termijn. De online en mobiele app Magister (soort digitale agenda) dat de school gebruikt, biedt hem ook te weinig houvast omdat deze (net als de traditionele papieren agenda) hem slechts een overzicht per week geeft. Het opdelen van het leer- en maakwerk in een planning per kwartier of zelfs minuten, zoals dat op een takenlijst op school gedaan wordt, vindt hij erg omslachtig en stuit hem tegen de borst. Het is hem niet flexibel genoeg. De ene dag heeft hij meer zin in het leren van de woordjes en de andere dag juist helemaal niet. Een taakje een dag opschuiven (wat vaak wel kan) gaat in tegen zijn gevoel (afspraak=afspraak) en het tegen je zin wel maken/leren levert een hoop frustratie en ergernis op. 

Wij hebben daarom een combi T-planbord met whiteboard aangeschaft (te bestellen bij o.a. planbordshop.nl). De smalle verticale kolom wordt gebruikt voor de weeknummers (en data). De andere 7 verticale kolommen worden gebruikt voor de dagen per week.  Per week kunnen meerdere horizontale rijen gebruikt worden (meestal 2 rijen per week). De verschillende gekleurde t-kaarten worden gebruikt om de proefwerken, overhoringen of deadlines van (deel)projecten aan te geven. De kleur van het kaartje geeft het gewicht aan. Zo is rood een proefwerk die zwaar weegt (bv 3x meetellen of moeilijk te leren) of bijvoorbeeld de laatste deadline van een project. Geel geeft bij ons een verwachte "onverwachte overhoring" of huiswerkcontrole aan (1x meetellen) of een eigen gestelde tussen-deadline in een langer project aan. Deze tussen-deadline is door zoonlief (en niet door de leerkracht) bedacht om zo het project in delen te kunnen doen. De andere kleuren zitten qua zwaarte  van leren/maken er tussenin. De kleurcodering is op het whiteboard erbij geschreven. 

Als het kaartje in het planbord zit, is op de gekleurde t-kaarten alleen het bovenste gedeelte zichtbaar. Op dit bovenste stuk wordt de naam van het  vak geschreven. "Tenslotte weet je zelf al snel waar het over gaat", zoals zoonlief dat zegt. Op het niet zichtbare deel van het kaartje wordt de inhoud van het proefwerk of project beschreven (bv Hoofdstuk 5 en 6). Als je het niet meer precies weet, kan je door slechts een klein beetje omhoog schuiven alsnog de inhoud lezen. Natuurlijk kan je de details ook in Magister lezen. 

Is een week voorbij, dan kunnen op de vrijgekomen regels de volgende week ingepland worden. Met het accolade-teken "}" wordt op het whiteboard direct naast het planbord de huidige week aangegeven. 

Op deze manier hebben we een overzicht gecreëerd waarop onze zoon 12 weken vooruit kan kijken en werken. Per dag bepaalt hij zelf wanneer hij wat doet. We hebben het planbord nog niet zo lang in ons bezit (slechts de laatste paar weken van dit schooljaar), maar we merken wel dat het hem rust geeft en hem helpt om werkstukken en projecten op tijd in te kunnen leveren én op tijd te beginnen met het leren van moeilijke proefwerken. Volgend schooljaar zullen we pas echt weten of het zo goed werkt als wij nu denken. 

Als dit voor jouw kind ook een goed idee is, kan je dit ook zelf toepassen, maar ik zat ook te denken aan de huiswerkbegeleiding op school. Zeker als alle leerlingen uit dezelfde groep/laag komt en alle toetsen en projecten voor hen allemaal geldt. Het visueel maken van de planning is tenslotte voor veel kinderen belangrijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Dank je wel voor je reactie! We vinden het superfijn dat je even de tijd neemt om ons te schrijven. Het is voor ons een motivatie om nog mooiere posts op onze blog te schrijven. Groetjes, ABCD